Ingatlan saga - Az ingatlanügynökök

Folytatásos regény Cett barátom blogjából

2013.07.10. 09:00 |  swGuru

Cett barátom rossz tapasztalatokat szerzett Székesfehérváron az ingatlanügynökökkel. Kedves Kollégák, meg kellene győzni, hogy ez nem csak így van! Várom az ellentmondásokat, történeteket az ingatlanosok köréből is. Természetesen jövő héten a folytatás is következik.

devil.png

(Valahogy az a sejtésem, ez egy végeláthatatlan folytatásos regény lesz...)

Nem titok: házvásárlás előtt állok, ezerrel keresgélek egy adott környéken adott értékhatárok között és még kb. 1 évem van rá, szóval nem hajt a tatár... Elég részletes elképzelésem van, milyen otthont is szeretnék, mekkorát, stb. tehát nem ugrok rá akármire.

Mivel kényelmes és az Internetet relatíve jól kezelő emberke vagyok úgy gondoltam a keresgélést felgyorsítom egy-két ingatlaniroda weblapjának áttanulmányozásával és megfelelő találat esetén felveszem velük a kapcsolatot. Az adott régió kapcsán 3-4 nagyobb iroda lapjára is ráleltem, amiket hetente monitorozok újabb és újabb hirdetések kapcsán. Így ismerkedhettem meg a mai magyar valóság legalja foglalkozásával: az Ingatlanossal.

Mindegy milyen áron, bármilyen baromságot is állítva, csak menjen el a hirdetett ingatlan!
Kb. ezzel a mottóval lehetne mindegyiküket jellemezni: olyan szinten vernek át a palánkon, hogy az már vérlázító. Nyilván, mivel ők így állnak a kérdéshez, tőlem se számíthatnak jobbra... Íme pár hasznos tanács tehát a keresgélőknek:
  • Csak e-mail-ben kommunikálj, telefonon semmit! Ez nagyon fontos, mivel telefonban folyamatosan hazudnak. Az e-mail-nek meg nyoma marad, vissza lehet keresni, tudod ütemezni mikor foglalkozol a dologgal. Ráadásul nem kell saját neved alól írni, bármilyen fiktív néven érdeklődhetsz. Bármit is írnak mail-ben, ne adj ki telefonszámot, nyugodtan és nyíltan jelentsd ki, komoly vevő vagy, vásárolni akarsz nem őket szopatni, de neked pontos és részletes, visszakereshető adatok kellenek egy-egy hirdetés kapcsán.
  • Soha ne azt mond meg, mennyit szánsz egy házra, mert valahogy mindig ettől picivel drágábbakat fognak mutatni. Inkább 3-4-5 millióval kisebb értékhatárt mondj.
  • Mindig mindent kérdezz meg: a fényképek alapján csak azt fogadd el tényként ami valóban látszik, a szöveges információkra mind-mind egyesével rá kell kérdezni, mert ott megy a vetítés ezerrel. Főleg az olyan dolgokra kell azonnal részletesen rákérdezni, mint a "részlegesen felújított" (kifestették csak), "jól megközelíthető" (buszmegálló félórás sétára), valamint minden olyan dologra, ami nem látszik a képeken, de kell a döntéshez: körül van-e kerítve az ingatlan, közművek, van-e bármi a telekre építve még, szigetelés típusa, bármilyen felújítás átalakítás pontos tartalma és időpontja, önálló mérőkkel rendelkezik-e, utcafront melyik oldalon van, mekkora a kazán teljesítménye, milyen a tető anyaga,  nyílászárók cseréje, stb... Soha nem szabad következtetni a képekből és a szövegből semmire, csak az hihető, amit bizonyítani tudnak.
  • Mindig keresd meg ugyanazt a házat több site-on is, hátha van róla más fénykép, vagy több infó, vagy más ár. Ezeket mind mentsd le egy a háznak nyitott külön könyvtárba.
  • Akár a belső elrendezés, akár alaprajz, akár külső fénykép alapján próbáld meg megkeresni a pontos házat. Alaprajz és városrész alapján Google Maps-en már könnyen megtalálható, ha meg külső fénykép van, pláne. Árulkodó egy kép a kertről, ahol a szomszédos házak elrendezkedése, tetőinek színe látszik, de akár az alaprajz egyedisége, a tető dőlésének iránya, a kémény helye a házon belül, bármi.
  • Menj el a konkrét címre. Nézd meg a házat, a szomszédokat. A nyílászárókat, a pincét, a kertet, a szigetelést, a garázst mindent, ami csak segíthet a döntésben.
  • Próbáld meg megkeresni a valódi eladót: beszélj a szomszédokkal, kérj telefonszámot, mióta hirdetik, stb...
  • Készíts magadnak egy kis Excel táblát: hol találtad a hirdetést, milyen más oldalakon szerepel, előnyök, hátrányok, milyen kérdéseid vannak, mely kérdésekre kaptál már választ, azonnal tudnál-e ott lakni vagy mindenképpen fel kell újítani, milyen átalakításokat akarsz elvégezni és mikor, milyen néven és milyen e-mail címről írtál az irodának, pontosan belőtted-e a címet, megnézted-e már, stb... Nagyon megéri ezt folyamatosan vezetni, mert 5-6-10 ház után már nem is fogsz rájuk emlékezni pontosan, csak annyi lesz a fejedben, hogy a "nagy kék falu", a "duplakazánházas", a "keskenytelkű", stb... Előzd ezt meg! A felvitt házakat sorold be magadnak: "Megnézni", "Megnézve: szar", "Megnézve: talán", "Megnézve: alkudható" stb...

Következzék pár konkrét tapasztalat 5-6-10 hirdetés után:

  • Alaprajz a legritkább esetben van a hirdetés mellett, vagy az is maximum kézi skicc formájában, ami a legritkább esetben fedi akárcsak az elrendezkedést is, nemhogy a pontos méreteket. Márpedig egy ház pontos méreteinek segítségével pusztán az alaprajzból meg lehet mondani: vannak-e kihasználhatatlan terek, eszement építészeti megoldások. Megoldás: nyíltan kommunikálni, hogy amíg nem tud adni méreteket tartalmazó pontos alaprajzot nem lépünk tovább a pettingtől.
  • Simán szerepel egy-egy oldalon 3-400 kamu vagy már rég lejárt hirdetés is, csalogatónak: kolléga mutatta, hogy a 6 éve megvett házuk még mindig rajta van a site-on, mint eladó. A hirdető cég célja egyértelmű: mesterségesen széles palettát mutat a kínálatból, azonban ami megtetszik, az épp nincs, de tud egy pont olyat...
  • A frencsájzban működő irodák: központi telefon van, ahol megadod a site-on látható hirdetés azonosítót, a kérdéseid, és majd visszahívnak. Lófaszt: megadtam a mail címem, oda válaszolják meg. Szóban bárki bármit állíthat, nekem meg olyan infó kell egy sokmilliós vásárlás kapcsán, amit vissza tudok keresni és bizonyítható hogy mit mondott. (Fényképen világosan látszik: sorház legszélső házáról beszélünk, ehhez képest szóban az egyik ingatlanos "önálló telek", a másik "sorház harmadik lakása". Mi a félrevezető hirdetés, ha nem ez?)
  • Meghirdetnek egy házat, amihez azt írják: csak most, csak itt. Ezzel szemben még négy másik site-on hirdetik ugyanazokkal a fotókkal, de részben más adatokkal. Egyik helyen 116nm, a másikon 150. Egyik helyen garázzsal, a másikon beállóval, stb... Megoldás: Ezeket az összevethető infókat egy levélben megküldeni és leírni, hogy félrevezető a hirdetésük, szakmaiatlanságokat tartalmaz (pedig esküszöm nem bonyolult megérteni, mi a különbség a hasznos terület, az alapterület és a beépíthető terület között), már fel is jelentetted őket a kamaránál és a reklámfelügyeletnél.
  • Telefonban kizárólagos szerződést emlegetnek, azonban azt felejtik el elmondani, hogy ha ők kötöttek is valamit az eladóval, az az utcáról beeső (tehát tőlük függetlenül érkező) vevő esetében nem számít, illetve ilyenkor meg kell kérdezni az eladót is, mert egyáltalán nem biztos, hogy valóban van ilyen szerződés.
  • Gond nélkül előfordul, hogy a fényképről egy-két helység nehezen azonosítható, aztán a sokadik kérésre kiadott alaprajzon látszik, hogy tulajdonképpen a "szobák" egy 8-9 nm-es odúk, a "nappali" az tulajdonképpen a konyha egy sarka, ami már félig étkező, félig nappali...
  • Sorháznál a legszélső legnagyobb adataival és fényképeivel hirdetnek. Persze már csak a középső lakások eladók, de vevőcsalogatónak jók a nagy házról készült szép képek.

Forrás: Cett blogja

2013.07.10. 09:00

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.