Avagy: miért fontosabb a még mindig a mennyiség a minőségnél a nagy franciseoknál?
A két nagy francise cég egyaránt többezer ingatlant kezel értékesítésre szerte az országban. Kiadó vagy eladó, ház, lakás, telek, új vagy használt: nekik teljesen mindegy, mivel az értékesítőknek kötelező mennyiségű ingatlannal kell elszámolniuk a főnököknek minden hónap végén. De miért szükséges ez a rendszer szerintük és miért káros ez a piacra?
A nagyobb franchiseoknak megvannak az előnyeik is dolgozói szempontból: elég kifinomult és jól működő oktatással indítják el az értékesítőket, így akinek van megfelelő affinitása a munkához (20-ból 1 ember maximum), az már a második hónaptól folyamatosan fog tudni eladni, de ehhez rengeteg szorgalom szükséges, az elutasítások armadájának tűrése mellett. A fő probléma a maradék 19 emberrel van, akik csak arra bazíroznak, hogy hó végén elérjék a kötelező behozási számot, bármi áron.
És a bármi áron jelen esetben nagy probléma. A minőségi ingatlanhirdetés azt jelenti, hogy az igényes képek és megfelelő leírás, valamint alaprajz mellett az ár is piaci, vagy legalább tendál a piaci irányba, de a behozási számok teljesítésekor az ingatlanközvetítők hajlamosak a "ráteszem a jutalékot" hibába esni, amivel nem csak a saját dolgát nehezíti, hanem kvázi ellehetetleníti az eladást az eladónak, valamint generálja az áremelkedést a már jelenleg is magas árakhoz képest is.
Félreértés ne essék: a nagy franchiseok igazából jelen esetben minden franchisera vonatkozhatnak, mivel a legtöbb nagyon hasonló elven működik, aki esetleg nem (vagy azt hiszi magáról hogy nem), az érezze úgy, hogy nem róla beszélek... :)
Megoldás
Többféle megoldás is lehet(ne), kezdve a komolyabb képzéssel, az elvárások és értékelések megváltoztatásával és az ingatlanközvetítésben dolgozó emberek fluktuációjának lassításával, de az is jó megoldás lehetne, ha ezek a cégek inkább a minőségre mennének rá és nem kényszerítenék az értékesítőket lehetetlen helyzetbe. Sajnos viszont amíg a magyar ingatlanpiac nem indul el egy kicsit abba az irányba, ami pl az USÁban van (kizárólagos értékesítés, open house-ok, home staging, stb...) és amíg a tulajdonosok nem választanak tudatosan ingatlanközvetítő partnert, addig csak annyit tehetünk, hogy mi, akik a minőséget helyezik előtérbe, megpróbálunk többen lenni és nagyobb részt kiharapni a túlzsúfolt közvetítői piacból...
Lehet, hogy kicsit negatívra sikerült ez a bejegyzésem, csak sajnos rengeteg megkeresést kapok a nem megfelelő közvetítők miatt, hogy hogy lehetne kiszállni a szerződésből ha a "kolléga" nem teljesít... az ilyenekbe nem szeretek belefolyni, csak borzasztó rosszul esik, hogy még mindig előfordul az ilyesmi...
Neked is vannak/voltak rossz tapasztalataid ingatlanosokkal? Írd le bátran Facebook oldalamon keresztül, hátha tudnék segíteni.
Attila